5 powodów, dla których warto wybrać copywritera ze specjalizacją

copywritera ze specjalizacją

Jak znaleźć dobrego copywritera i czym należy się kierować? Lepiej, aby miał szeroką wiedzę ogólną, czy może wąską specjalizację? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od Twoich potrzeb. Czasami lepiej wybrać autora pływającego w płytkim morzu wiedzy ogólnej, czasami lepiej wybrać nurka głębinowego, który nie zapuszcza się zbyt daleko poza znane wody.

Jeśli poszukujesz kogoś, kto z równą biegłością opisze przybory kosmetyczne, zestawy mebli kuchennych, sprzęt do naprawy samochodu, wiertarko-wkrętarkę i usługi dentystyczne, wtedy najrozsądniejszym wyjściem będzie wybór wszechstronnego copywritera. Nie spodziewaj się jednak równie rzetelnej wiedzy z każdego tematu, bo to po prostu niewykonalne. Z drugiej strony, jeśli prowadzisz sklep z odżywkami dla sportowców, zapewne zależy Ci na kimś, kto dysponuje ponadprzeciętną wiedzą na temat zdrowia i sportu. W takim wypadku warto poszukać copywritera ze specjalizacją np. medyczną.

Warto mieć na uwadze, że dobry copywriter jest wypadkową obu typów – najczęściej ma swoją niszę, ale nie boi się także podejmować innych tematów. Zna jednak własne ograniczenia i wie, o czym nie będzie w stanie napisać. Przyznanie się do niewiedzy można uznać za ogromny atut – nie każdy to potrafi.

1. Pewność, że copywriter wie, o czym pisze

Wyobraź sobie taką sytuację: zlecasz opis usługi, o której autor nie ma zielonego pojęcia. Jeśli się postara, prawdopodobnie dotrze do potrzebnych informacji i napisze tekst zgodny z oczekiwaniami. Gorzej, jeśli będzie pisał „z głowy” wymyślając najróżniejsze banialuki. Czasami nawet głęboki research nie pomoże, gdyż wiedza jest tak złożona, że trzeba byłoby poświęcić naprawdę dużo czasu na przestudiowanie źródeł. Czy człowiek o zerowym pojęciu o mechanice może opisać instrukcję działania silnika samochodowego? Wątpię. Temat zostałby potraktowany bardzo pobieżnie. Wybierając copywritera, który zna się na rzeczy oszczędzasz sporo nerwów.

2. Nie tracisz czasu na tłumaczenie „oczywistości”

Zanim autor przejdzie do realizacji zlecenia, musi dokładnie dowiedzieć się czego oczekuje zleceniodawca. Do tego służy brief. Czasami jednak trzeba dokładniej wytłumaczyć pewne kwestie. Czym zajmuje się firma projektująca sieci strukturalne i co to właściwie jest? Jak działają panele fotowoltaiczne? Czym różni się stowarzyszenie od fundacji? Dla Ciebie to oczywistości, dla kogoś innego – czarna magia. Wytłumaczenie wszystkiego może być trudnym i czasochłonnym zadaniem.

3. Brak błędów merytorycznych

Błędy merytoryczne to ogromny problem, który może skutecznie zszargać reputację nawet najlepszej firmy. Brak przecinka i drobna niezgrabność stylistyczna – to jeszcze ujdzie (choć nie wpłynie dobrze na wizerunek). A teraz wyobraź sobie, że w tekście przedstawiającym Ciebie jako fachowca, autor myli pojęcia „elektryka” z „elektroniką”. Ja bym takiemu fachowcowi nie zaufał, a Ty?

Wielokrotnie zdarzało mi się czytać teksty nafaszerowane podwórkową wiedzą. Spotkałem się wręcz z poradami, które nie tyle były błędne, co zwyczajnie szkodliwe. Zatrudniając copywritera dysponującego dogłębną wiedzą na dany temat, unikniesz tego rodzaju wpadek.

4. Pamiętaj, aby nie szkodzić

W internecie można znaleźć wszystko. Nie oznacza to jednak, że wszystko ma wartość. Ponieważ z wykształcenia jestem medykiem, szczególnie rażą mnie pseudomedyczne artykuły, pisane na podstawie niepewnych źródeł z internetu, które są pisane na podstawie źródeł z internetu, pisane na podstawie źródeł z internetu… i tak dalej. Piramida idiotyzmów. Patyk w zęby podczas napadu padaczkowego? Smarowanie tłuszczem miejsca oparzenia? Nakłuwanie czaszki podczas udaru mózgu? To tylko kilka z bzdur z mojego medycznego poletka. Jestem pewien, że w każdej branży istnieją takie powielane mity, w które część społeczeństwa święcie wierzy, a to z powodu bajkopisarzy, podających się za fachowców. Zwłaszcza przy tekstach, mających wpływ na czyjeś zdrowie koniecznie zwróć się do copywritera ze specjalizacją. Chyba nie chcesz mieć nikogo na sumieniu?

5. Wartościowa treść = wizerunek fachowca

Na koniec ostatni i najważniejszy argument. Copywriter ze znajomością branży może skutecznie kreować Twój wizerunek. Nie będzie ślizgał się po temacie, lał wodę i krążył dookoła. Opisze zagadnienie szczegółowo, konkretnie i merytorycznie. Wartościowa treść pracuje dla Ciebie. Bezwartościowa, w najlepszym razie pozostanie niezauważona, w najgorszym – zaszkodzi Tobie i Twoim klientom.

Dla kogo będzie najlepszy copywriter ze specjalizacją?

Czy to, co powyżej napisałem oznacza, że zawsze i w każdym wypadku należy dobierać autora do tematyki? A co, jeśli zagadnienia są na tyle szerokie, że w rzeczywistości trzeba byłoby skorzystać z pomocy wielu różnych osób? O tym w następnym artykule.

Copywritera ze specjalizacją warto wykorzystać do pisania:

  • Artykułów eksperckich,

  • Artykułów sponsorowanych,

  • Opisów produktów, zwłaszcza suplementów diety, produktów finansowych itp.,

  • Tekstów medycznych, technicznych, prawniczych itp.,

  • Innych tekstów, wymagających ponadprzeciętnej wiedzy o konkretnym zagadnieniu.

Jeśli poszukujesz copywritera ze specjalizacją w dziedzinach: medycyna, zdrowie, ekologiczne produkty, turystyka i erotyka koniecznie sprawdź moje portfolio. Tam znajdziesz potwierdzenie moich umiejętności.

A przy okazji: powoli pracuję nad nową, bardziej przejrzystą wersją portfolio copywritera. Mam nadzieję, że już w październiku będę mógł ją zaprezentować.

5 powodów, dla których warto wybrać copywritera ze specjalizacją
Oceń ten wpis
Jerzy Kozłowski copywriter

Copywriter, content writer, bloger, dziennikarz obywatelski.

Z wykształcenia ratownik medyczny; copywriter freelancer z zamiłowania i zawodu. Zanim zarobiłem pierwszą złotówkę na copywritingu, wystukałem miliony znaków, doskonaląc warsztat pisarski. Kwatera Copywritera to moja osobista marka, która od dziś pracuje na Twój sukces.