Jak znaleźć copywritera do stałej współpracy?

jak znaleźć copywritera

Źródło: https://www.flickr.com/photos/124247024@N07/13903385550

Dobry copywriter jest na wagę złota. Nie tylko napisze tekst na podstawie wytycznych, ale również zaproponuje coś od siebie. Niestety wśród sporej konkurencji niełatwo odszukać „tego jedynego”, który zrozumie potrzeby klienta i stworzy z nim zgrany tandem. Często mija dużo czasu, zanim uda się znaleźć copywritera spełniającego wszystkie oczekiwania.

Gdzie szukać copywriterów?

Jeśli to czytasz, już jednego znalazłeś. Okej, tak na poważnie – ogłoszeń jest dużo. Bardzo dużo. Od groma. W zasadzie mam wrażenie, że gdybym był po stronie zlecającego, miałbym duży problem w wyborze konkretnej oferty. Czym się kierować i na co zwracać uwagę? Wszystko zależy od tego, jakie są Twoje wymogi względem wykonawcy.

Najwięcej freelancerów działa na portalach z ogłoszeniami i platformach ze zleceniami. Zaletą korzystania z nich jest to, że można bardzo szybko znaleźć copywritera, ale już z poziomem usług bywa różnie. Dodajesz ogłoszenie, podajesz stawkę i najczęściej zaczyna się licytacja w dół – kto da mniej. Czasami trafisz na kogoś rzetelnego, czasami nie. Różnie z tym bywa. Takie miejsca na pewno są korzystne, jeżeli potrzebujesz hurtowych ilości tekstów w krótkim czasie, gdyż szybko nawiążesz współpracę z kilkoma autorami jednocześnie. Niestety wielu wykonawców = bardzo różna jakość.

Kolejnym miejscem, gdzie warto szukać autorów są grupy na Facebooku i fora tematyczne. Sam obserwuję kilka z nich i wiem, że są tam ludzie znający się na rzeczy, a często nawet starzy wyjadacze. Można próbować również na platformach aukcyjnych. Sam od czasu, do czasu wystawiam ogłoszenia. Bardziej pro forma, ale jednak.

Na końcu oczywiście Google. Jeśli freelancer nie ma strony internetowej z porządnym portfolio i dobrze rozpisaną ofertą, to oznacza, że prawdopodobnie nie zajmuje się tym zawodowo albo dopiero zaczyna. Od przypadku, do przypadku wrzuci ogłoszenie, gdzieś złapie fuchę, ewentualnie bazuje tylko na platformach. Strona www to najlepszy sposób na weryfikację wykonawcy. Problem z wyszukiwaniem copywriterów w Google jest taki, że Ci najlepsi mają naprawdę spore obłożenie, długie terminy i stawki adekwatne do umiejętności – czyli wysokie.

Zanim zaczniesz współpracę

Gdy znalazłeś potencjalnego wykonawcę, zorientuj się, co potrafi. Przejrzyj portfolio copywritera i sprawdź referencje. Nie proś doświadczonego freelancera o darmową próbkę – jego portfolio powinno mówić samo za siebie. Zamów jeden płatny tekst, po którym albo podejmiecie współpracę, albo nie. Ja daję taką możliwość w promocji „Zapłać, ile chcesz”, do której jeszcze raz odsyłam. Tobie podoba się efekt a mi stawka – współpracujemy; któraś ze stron jest niezadowolona – rezygnujemy. W każdym wypadku sytuacja win-win.

Czy zwracać uwagę na stawkę? Byłbym niepoważny, twierdząc, że nie. Oczywiście pieniądze są istotne. Należy jednak pamiętać, że za ceną w parze idzie doświadczenie i umiejętności.

Jakie korzyści wynikają ze stałej współpracy z copywriterem?

Zanim trafisz na najlepszego wykonawcę, zapewne będziesz musiał przetestować kilku lub nawet kilkunastu innych. Nie zrażaj się, jeżeli nie od razu trafisz na profesjonalistę; a nawet jeśli, to niekoniecznie będzie Ci pasował jego styl, czy pomysły. Wtedy najlepiej poszukaj kogoś innego. Ale gdy uda się znaleźć pracownika odpowiadającego Twoim wymaganiom, trzymaj go i traktuj dobrze. To nie tylko wykonawca zlecenia. To powinien być ktoś, kto zrozumie Cię niemal  bez słów, a taka sytuacja ma miejsce dopiero po dłuższej współpracy.

Nie warto skakać z „kwiatka na kwiatek”. Stały copywriter może Ci zaoferować korzystniejsze ceny i szybsze terminy realizacji, gdyż zawczasu planuje dla Ciebie miejsce w grafiku. Poza tym dzięki „dotarciu” zna Twoje oczekiwania względem treści, co wcale nie jest takie oczywiste, nawet gdy się dysponuje  briefem. Często bywa tak, że przy pierwszych zleceniach kilkukrotnie trzeba wysyłać plik z poprawkami, dopiero po jakimś czasie obie strony się ze sobą zgrywają. Na dłuższej współpracy zyskujesz i Ty, i copywriter, i jakość tekstów.