Copywriter freelancer, agencja copywriterska czy platforma? Co wybrać?

agencja copywriterska

Życie składa się z nieustannych wyborów. Zwolennicy teorii światów równoległych twierdzą, że każdy wybór generuje powstanie nowego wszechświata. To, w którym się znajdziesz – tym lepszym czy gorszym, zależy od podejmowanych decyzji, nawet pozornie nieistotnych.

Skręcę w prawo czy w lewo; napiję się kawy czy herbaty; rozkręcam biznes na poważnie czy metodą chałupniczą? Potrzebuję dobrych tekstów, które sprzedają i pomagają w pozyskaniu klientów, czy wystarczą mi zapychacze miejsca na stronie? A jeśli chcę zamówić teksty, to od kogo: bezpośrednio od copywritera, agencji czy z platformy pośredniczącej? Każdy z tych wyborów zaprowadzi Cię do innej, alternatywnej rzeczywistości  świata dobrego contentu lub wręcz przeciwnie.

Zanim zdecydujesz się na copywritera…

…odpowiedz sobie na kilka bardzo ważnych pytań:

  • Jakich tekstów potrzebujesz?

  • Jak dużo ich potrzebujesz?

  • Czy zależy Ci na współpracy ze specjalistą?

  • Jakim budżetem dysponujesz?

  • Stawiasz na ilość czy jakość?

  • Na kiedy potrzebujesz tych tekstów?

Okej, zastanów się chwilę nad powyższymi kwestiami, mają one bowiem kluczowe znaczenie podczas wyboru wykonawcy. Pamiętaj, że przedstawione przeze mnie argumenty są poglądowe.

Copywriter freelancer

Jeśli stawiasz na jakość, chcesz otrzymać bardzo dobre teksty i mieć całkowitą kontrolę nad zleceniem.

Mając bezpośredni kontakt z content writerem, możesz na spokojnie porozmawiać z nim przez telefon, Skypie lub e-mail i ustalić zakres prac w najdrobniejszych szczegółach. Współpraca z freelancerem to najlepsze rozwiązanie dla osób, poszukujących kogoś do jednorazowych zleceń lub stałej współpracy. Dobry copy przykłada się do tekstów i nigdy nie odda bubla, ponieważ taka wpadka niekorzystnie wpłynie na jego reputację; a trzeba wiedzieć, że reputacja jest jedną z najważniejszych wartości dla freelancera.

Ty, jako zleceniodawca, masz możliwość wybrania konkretnego człowieka do konkretnej roboty i gwarancję, że pracujesz z fachowcem. Jak przebiega taka współpraca? Odpowiedź znajdziesz tutaj i tutaj.

Plusy:

+ bezpośredni kontakt na linii zlecający-wykonawca;

+ możliwość dogrania szczegółów;

+ artykuły bardzo dobrej jakości;

+ ze wszystkich form współpracy tu masz największą kontrolę nad tekstami;

+ ceny bez prowizji od pośredników;

+ elastyczne formy współpracy;

+ po dotarciu obie strony „rozumieją się bez słów”.

Minusy:

– stosunkowo wysokie ceny;

– ograniczone moce przerobowy wymuszają dłuższe terminy realizacji;

– są lepsi i gorsi copywriterzy, warto weryfikować umiejętności.

kwatera copywritera

Kliknij i sprawdź!

Agencja copywriterska

Jeśli chcesz zamówić dużo, dobrej jakości tekstów, ale bezpośredni kontakt z wykonawcą nie jest konieczny.

Agencja copywriterska to twór zrzeszający kilku, kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu pisarzy. Jedna osoba tzw. content manager, odpowiada za kontakty z klientami i przydziela zadania poszczególnym copywriterom. Ty, jako zlecający, najczęściej kontaktujesz się tylko z managerem i nie masz wpływu na to, kto będzie wykonywał dane zlecenie (albo masz ograniczony wpływ). Artykuły są pisane przez wiele osób, a tym samym będą różnić się stylem, co czasami jest wadą, a czasami zaletą. Niemniej agencje dokładają starań, by współpracować z najlepszymi autorami, więc o jakość tekstów można być raczej spokojnym.

Plusy

+ szybki czas realizacji nawet dużych zleceń;

+ dobra jakość usług;

+ możliwość skorzystania z usług specjalistów z różnych dziedzin.

Minusy

– brak bezpośredniego kontaktu z wykonawcą;

– wysoka cena, która oprócz stawki copywritera zawiera również prowizję agencji;

– różna jakość tekstów zależna od podwykonawcy.

Agencja reklamowa

Jeśli potrzebujesz kompleksowej obsługi, a copywriting jest tylko częścią większego projektu.

W przypadku agencji reklamowych sprawa wygląda nieco inaczej. Copywriting jest tylko jedną z wielu usług, dlatego takie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej, jeżeli poszukujesz kompleksowej obsługi marketingowej. Sam współpracuję z kilkoma dużymi agencjami i chwalę sobie taką kooperację. Co to oznacza dla zleceniodawcy?

Plusy

+ kompleksowa obsługa;

+ teksty wysokiej jakości;

+ teksty to tylko część oferty.

Minusy

– brak bezpośredniego kontaktu na linii zlecający-copywriter;

– długi łańcuch zarządzania zleceniem, co wydłuża terminy;

– wysokie ceny + prowizja agencji.

Platformy dla copywriterów

Jeśli potrzebujesz dużo, szybko, tanio, ale niekoniecznie dobrze.

To rozwiązanie polecane tylko do zamawiania tekstów seo. Platformy to masówki, na których szybko i tanio zamawia się duże pakiety tekstów na precle i zaplecza, ale nie nadają się do zlecania jakościowych treści. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że stawki za takie teksty są tam bardzo niskie, i żaden doświadczony copywriter nie pracuje za tak małe pieniądze. Na platformach można znaleźć przeważnie początkujących autorów.

Plusy

+ szybko, tanio i dużo;

+ czasami można trafić na dobrego wykonawcę, ale to kwestia losowa;

+ można przydzielać zlecenia indywidualne.

Minusy

– szybko, tanio i dużo;

– teksty najczęściej niskiej i bardzo niskiej jakości (choć zdarzają się wyjątki);

– o ile nie przydziela się zleceń indywidualnych, każdy tekst wykonuje inna osoba.

Które z tych rozwiązań jest najlepsze? To zależy. Nie zawsze potrzeba najwyższej jakości tekstów content marketingowych, czasami wystarczą zwykłe precle. Wybór wykonawcy ma kluczowe znaczenie, i nie będę sugerował, która z tych opcji jest jedyna słuszna. Natomiast jeżeli szukasz copywritera freelancera z dużym doświadczeniem i bogatym portfolio, koniecznie sprawdź moje referencje.