Wybór specjalisty ma ogromne znaczenie w przypadku tekstów eksperckich. A z czyich usług lepiej skorzystać, gdy zamawiasz dużo tekstów z różnej tematyki? Poprzednio pisałem o niezaprzeczalnej wartości copywriterów ze specjalizacją i o tym, że ci najlepsi potrafią pisać na wiele tematów.
Robiąc research do artykułu, trafiłem na ciekawą dyskusję forumową, dotyczącą cech dobrego copywritera [klik]. Często pojawiały się takie stwierdzenia jak: wszechstronność, umiejętność pisania o wszystkim, lanie wody itp. Cech było oczywiście więcej, ale w kontekście tego artykułu interesują mnie te trzy:
-
Wszechstronność – całkowita zgoda.
-
Pisanie o wszystkim – niby tak, ale trzeba jednak znać swoje ograniczenia. Nie wszystko można znaleźć w internecie, albo inaczej: nie wszystkie źródła są wiarygodne.
-
Umiejętność lania wody – w tekstach seo, ok. W każdym innym artykule o wyższej jakości niż zaplecze to nie do przyjęcia! Liczy się treść, a nie liczba znaków.
Wracając do powodów, dla których warto wybrać wszechstronnego copywritera: naprawdę ciężko o osobę, która na każdy temat potrafi napisać bardzo dobry, merytoryczny i przyciągający tekst. Jeśli trafisz na kogoś takiego, dbaj o niego, bo to prawdziwy skarb.
1. Pewność, że wykonawca poradzi sobie z różnorodną tematyką
Każdy dzień pracy autora to nowe, odmienne zlecenia. Wszechstronny copywriter lubi podejmować wyzwania, ale zna też swoje granice. Korzystając z usług takiej osoby zyskujesz gwarancję, że każdy tekst będzie na wysokim poziomie, a jeśli autor z czymś sobie nie poradzi, to z pewnością o tym Cię poinformuje, a nie będzie udawał, że zjadł wszystkie rozumy świata. Dobry content writer charakteryzuje się dużą wiedzą, ale też pokorą.
2. Nie musisz korzystać z usług kilku osób
Jeśli zlecasz teksty o różnej tematyce, masz do wyboru – albo poszukać jednej osoby, która poradzi sobie ze wszystkimi tematami, albo korzystać z usług kilku specjalistów. To, jakie rozwiązanie będzie lepsze zależy od wymagań. Jeżeli potrzebujesz naprawdę merytorycznych tekstów, lepiej skorzystaj z usług specjalistów. Do artykułów niewymagających ukończenia kierunkowych studiów wystarczy jedna osoba, która ogarnie różnorodną tematykę.
3. Szeroka wiedza ogólna = łatwość poruszania się po wielu tematach
Copywriterzy często są chodzącymi encyklopediami. Przez kilka lat pracy w zawodzie nauczyłem się naprawdę wiele. Zdobyłem wiedzę, której nie da się nauczyć w szkole ani na studiach, ale też „wiem, że nic nie wiem”. Ci, którzy stosują technikę – znaleźć źródło – napisać/przepisać – zapomnieć – nigdy nie zostaną fachowcami. Content writer z każdym zleceniem poszerza wiedzę i czerpie ją z różnych źródeł. Tak, książki i podręczniki nadal istnieją.
4. Niezawodność – wszechstronny copywriter rzadko odmawia zleceń
Chcesz, by copywriter był na każde Twoje zawołanie? No cóż, lepiej zatrudnij kogoś na umowę o pracę. Freelancerzy nie zawsze są dostępni od ręki. Ci najlepsi mają długie terminy, ale gdy się czegoś podejmują, to wykonają zlecenia najlepiej jak potrafią. Wszechstronny copywriter może nie przyjąć zlecenia z braku czasu, ale rzadko odmawia ze względu na tematykę (chyba że z powodów ideologicznych, ale to odrębna kwestia).
5. Brak wiedzy nadrabia kreatywnością
Nie wszystko można znaleźć w internecie. Niekiedy trzeba głębiej poszukać, by dotrzeć do konkretnych informacji, a czasami można obejść problem dookoła. Ale! Co innego jest kreatywność, a co innego lanie wody lub publikowanie niesprawdzonych informacji. Jeśli autor czegoś nie wie, to albo się dowie, albo to pominie, ale na pewno nie wymyśli bujdy na resorach. Zatrudniając fachowca masz pewność, że teksty zawsze będą na wysokim poziomie.
Dla kogo będzie najlepszy wszechstronny copywriter?
Tak naprawdę dla każdego, kto nie potrzebuje specjalistycznych tekstów z wąskich, specjalistycznych dziedzin. Copywriting medyczny, techniczny czy finansowy wymaga fachowej wiedzy, najlepiej popartej ukończeniem kierunkowych studiów. W innych przypadkach najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie zatrudnienie wykonawcy o ogromnej wiedzy ogólnej i dużym doświadczeniu. Takiego, który wie, a nie udaje, że wie.
Wszechstronnego copywritera warto wykorzystać do pisania:
-
Tekstów na strony www,
-
Artykułów na blogi firmowe,
-
Ofert, tekstów do ulotek i folderów,
-
Opisów produktów,
-
Wpisów marketingowych,
-
Innych tekstów niewymagających specjalistycznej wiedzy branżowej.
Jak znaleźć idealnego kandydata? Najlepiej sprawdzając portfolio i referencje copywritera, z którym masz zamiar odjąć współpracę. Dobry copywriter z pewnością będzie mógł zaprezentować wiele różnorodnych projektów. Jeśli po zapoznaniu się z jego dossier stwierdzisz: tak, to jest osoba, z którą chcę współpracować, nie czekaj, bo najlepsi copywriterzy są rozchwytywani i codziennie dostają co najmniej kilka propozycji zleceń.