Rynkowe ceny copywritingu – ile kosztuje tekst?

cennik copywritera

Na forach i grupach dyskusyjnych nieustannie toczą się boje o stawki za teksty. Wiadomo – autorzy chcą godziwej zapłaty za pracę, zleceniodawcy poszukują najkorzystniejszej oferty. Nie ma w tym nic dziwnego. Tak działa wolny rynek. Nie ulega jednak wątpliwości, że dobry artykuł musi „swoje” kosztować. Ale co to właściwie znaczy? Postanowiłem zrobić mały research i zestawić ze sobą obowiązujące ceny na rynku usług copywriterskich. Niech to będzie pomoc dla autorów, by wiedzieli, jak wyceniać własną pracę i dla zleceniodawców, by mogli przewidzieć budżet potrzebny na teksty.

Niejednemu psu na imię Burek

Tytułowe pytanie: „ile kosztuje tekst” jest źle postawione. To tak, jakby zapytać: „ile kosztuje samochód?”. Nie można na to jednoznacznie odpowiedzieć, gdyż wszystko zależy od marki, modelu, roku produkcji, wyposażenia i wielu innych składowych. Podobnie jest z tekstami. Każdy jest odmienny, pisany do innych celów. Inaczej zostanie wyceniony prosty wpis blogowy, inaczej taki, do którego trzeba się długo przygotowywać. Znaczenie ma także osobista marka autora, jego doświadczenie, wiedza specjalistyczna na dany temat i wiele różnych czynników. Nie istnieje więc jednolita, uniwersalna stawka, a cennik copywritera najczęściej jest podzielony na poszczególne kategorie i rodzaje treści.

Postanowiłem jednak podjąć się wyzwania i stworzyć rynkowy cennik copywritingu. Opieram się na informacjach znalezionych w sieci oraz ankiecie, o której wypełnienie poprosiłem zawodowych content writerów.

Sposób prezentacji

Chociaż istnieją różne sposoby wyceny: brutto, netto, za 1000 zzs, za 1000 zbs, od strony A4/1800 zzs, od wyrazu lub 100 wyrazów, dla ujednolicenia wyników przyjąłem kwotę netto za 1000 znaków ze spacjami.

Kolejnym ważnym krokiem było odrzucenie ekstremalnych cen. Stawek najniższych i najwyższych nie brałem pod uwagę. W końcu ostatni krok to uśrednienie danych. Podaję środkowe widełki cenowe od – do, najczęstszą odpowiedź oraz średnią arytmetyczną. Myślę, że to będzie najlepszy sposób.

Zaznaczam, iż ankieta dotyczyła tylko tekstów wysokiej jakości. Precle, zaplecza, synonimy, katalogi itp. celowo zignorowałem, gdyż nie są częścią content marketingu. Czym się różni content writing od seo? Przeczytaj: Ile zajmuje napisanie naprawdę dobrego tekstu?

No to jakie w końcu te ceny?

Zaraz do tego przejdę, cierpliwości. Na początek jeszcze kilka wstępnych informacji. Wyniki pochodzą z ankiety (29 głosów) oraz cenników na stronach www (20 stron). Łącznie 49 źródeł.

Ze względu na zróżnicowanie wycen, nazewnictwa treści i obszaru działania autorów, dane uśredniłem tak, żeby przyjąć jeden wzorzec. Ponadto odrzuciłem wszystkie ekstrema – rażąco niskie i rażąco wysokie stawki. Został środek. Bardzo rozległy środek.

Schemat przestawiania wygląda tak:
• Widełki cenowe: cena od – do.
• Najpopularniejsza cena: najczęściej wskazywana stawka.
• Średnia: w zaokrągleniu do 0,5.
• Wszystkie ceny: netto za 1000 znaków ze spacjami.

 

ceny copywritingu

Kliknij i sprawdź

Rynkowe ceny copywritingu

Proste, niewymagające researchu teksty np. lifestylowe
Treści seo na blogi (nie zapleczowe) do poczytania przy tak zwanej „kawie”. Bez głębszej zawartości merytorycznej. Typowa lektura do zabicia czasu.
Widełki cenowe: 8 zł – 35 zł
Najpopularniejsza cena: 10 zł
Średnia: 13 zł

Zaawansowane teksty na podstawie źródeł od klienta
Merytoryczne teksty na blogi lub strony internetowe; treści kierowane do laików. Wszystkie informacje przesłane przez klienta; brak konieczności researchu lub tylko w niewielkim zakresie.
Widełki cenowe: 10 zł – 70 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 22 zł

Profesjonalne teksty wymagające researchu i fachowej wiedzy
Merytoryczne teksty z koniecznością wykonania głębokiego researchu (Google, książki, podręczniki). Kierowane do szerokiego grona odbiorców, ale niekoniecznie specjalistów z danej branży. Przeznaczenie: blogi firmowe, strony www itp.
Widełki cenowe: 12 zł – 100 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 32,5 zł

Teksty marketingowe/reklamowe/sponsorowane
Testy wykorzystywane w szeroko rozumianym content marketingu, artykuły sponsorowane, mailingi, broszury reklamowe i wiele innych.
Widełki cenowe: 12 zł – 200 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 45 zł

Teksty dziennikarskie do publikacji czasopismach elektronicznych i tradycyjnych
Profesjonalne artykuły dziennikarskie z koniecznością researchu. Informacje, najlepiej, poparte wiedzą praktyczną. Do publikacji w gazetach i czasopismach branżowych.
Widełki cenowe: 12 zł – 200 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 55 zł

Teksty specjalistyczne
Teksty content marketingowe do publikacji na blogach firmowych, portalach branżowych, prasie specjalistycznej itp. Koniecznie z obszernym researchem i wykazaniem źródeł informacji.
Widełki cenowe: 20 zł – 200 zł
Najpopularniejsza cena: na równi 50 zł i 60 zł
Średnia: 68 zł

Ghostwriting
Teksty ze zrzeczeniem się autorstwa. Publikacje, książki, artykuły, które copywriter pisze, ale autorstwo przejmuje zleceniodawca. Uwaga: ghostwriting nie jest usankcjonowany prawnie. Legalnie można przekazać jedynie majątkowe prawa autorskie.
Widełki cenowe: 20 zł – 50 zł lub minimum 250 zł za dzień (8h) pracy
Najpopularniejsza cena: 50 zł
Średnia: 32 zł

Proste opisy produktów
Typowe opisy produktów/usług. Tylko na podstawie informacji od klienta.
Widełki cenowe: 5 zł – 20 zł
Najpopularniejsza cena: 8 zł
Średnia: 9,5 zł

Zaawansowane opisy produktów
Opisy wymagające researchu, znajomości specyfikacji technicznej i fachowego nazewnictwa.
Widełki cenowe: 8 zł – 30 zł
Najpopularniejsza cena: 10 zł
Średnia: 14,5 zł

Angażujące, nieszablonowe opisy produktów
Perswazyjne, wyłamujące się ze standardów opisy produktów. Z researchem i fachowym słownictwem; pisane lekkim, przystępnym językiem sprzedażowym.
Widełki cenowe: 8 zł – 50 zł
Najpopularniejsza cena: na równi 20 zł i 25 zł
Średnia: 20 zł

Opisy produktów na aukcje sprzedażowe, strony produktowe itp.
Obszerne, perswazyjne teksty sprzedażowe, przeznaczone na aukcje internetowe (Allegro, OLX itp.) oraz strony produktowe.
Widełki cenowe: 10 zł – 100 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 42 zł

Jaki z tego wniosek?

Ano taki, że dobre treści od profesjonalnych copywriterów kosztują. Stawka idzie w parze z jakością i doświadczeniem. Jakby nie patrzeć za prawie każdy tekst trzeba zapłacić minimum 10 zł netto za 1000 znaków ze spacjami. Wyniki są mniej więcej zbieżne z tym, co rok temu zaprezentował serwis WhitePress w swoich badaniach rynku.

A co z ofertami po 1 zł, 2 zł, 5 zł? No cóż… są. Oczywiście, że są i zawsze będą. Jednak zadaj sobie pytanie: czy przypadkiem nie bardziej opłaca się zainwestować w 1 dobry tekst, który „zrobi robotę”, zamiast 10 tanich, które można co najwyżej wrzucić na zaplecze?

Na zakończenie podaję bonusową odpowiedź z ankiety:

Korekta po tanich „copywriterach” – 20 zł brutto / 1000 zn.