Rynkowe ceny copywritingu – ile kosztuje tekst?

cennik copywritera

Na forach i grupach dyskusyjnych nieustannie toczą się boje o stawki za teksty. Wiadomo – autorzy chcą godziwej zapłaty za pracę, zleceniodawcy poszukują najkorzystniejszej oferty. Nie ma w tym nic dziwnego. Tak działa wolny rynek. Nie ulega jednak wątpliwości, że dobry artykuł musi „swoje” kosztować. Ale co to właściwie znaczy? Postanowiłem zrobić mały research i zestawić ze sobą obowiązujące ceny na rynku usług copywriterskich. Niech to będzie pomoc dla autorów, by wiedzieli, jak wyceniać własną pracę i dla zleceniodawców, by mogli przewidzieć budżet potrzebny na teksty.

Niejednemu psu na imię Burek

Tytułowe pytanie: „ile kosztuje tekst” jest źle postawione. To tak, jakby zapytać: „ile kosztuje samochód?”. Nie można na to jednoznacznie odpowiedzieć, gdyż wszystko zależy od marki, modelu, roku produkcji, wyposażenia i wielu innych składowych. Podobnie jest z tekstami. Każdy jest odmienny, pisany do innych celów. Inaczej zostanie wyceniony prosty wpis blogowy, inaczej taki, do którego trzeba się długo przygotowywać. Znaczenie ma także osobista marka autora, jego doświadczenie, wiedza specjalistyczna na dany temat i wiele różnych czynników. Nie istnieje więc jednolita, uniwersalna stawka, a cennik copywritera najczęściej jest podzielony na poszczególne kategorie i rodzaje treści.

Postanowiłem jednak podjąć się wyzwania i stworzyć rynkowy cennik copywritingu. Opieram się na informacjach znalezionych w sieci oraz ankiecie, o której wypełnienie poprosiłem zawodowych content writerów.

Sposób prezentacji

Chociaż istnieją różne sposoby wyceny: brutto, netto, za 1000 zzs, za 1000 zbs, od strony A4/1800 zzs, od wyrazu lub 100 wyrazów, dla ujednolicenia wyników przyjąłem kwotę netto za 1000 znaków ze spacjami.

Kolejnym ważnym krokiem było odrzucenie ekstremalnych cen. Stawek najniższych i najwyższych nie brałem pod uwagę. W końcu ostatni krok to uśrednienie danych. Podaję środkowe widełki cenowe od – do, najczęstszą odpowiedź oraz średnią arytmetyczną. Myślę, że to będzie najlepszy sposób.

Zaznaczam, iż ankieta dotyczyła tylko tekstów wysokiej jakości. Precle, zaplecza, synonimy, katalogi itp. celowo zignorowałem, gdyż nie są częścią content marketingu. Czym się różni content writing od seo? Przeczytaj: Ile zajmuje napisanie naprawdę dobrego tekstu?

No to jakie w końcu te ceny?

Zaraz do tego przejdę, cierpliwości. Na początek jeszcze kilka wstępnych informacji. Wyniki pochodzą z ankiety (29 głosów) oraz cenników na stronach www (20 stron). Łącznie 49 źródeł.

Ze względu na zróżnicowanie wycen, nazewnictwa treści i obszaru działania autorów, dane uśredniłem tak, żeby przyjąć jeden wzorzec. Ponadto odrzuciłem wszystkie ekstrema – rażąco niskie i rażąco wysokie stawki. Został środek. Bardzo rozległy środek.

Schemat przestawiania wygląda tak:
• Widełki cenowe: cena od – do.
• Najpopularniejsza cena: najczęściej wskazywana stawka.
• Średnia: w zaokrągleniu do 0,5.
• Wszystkie ceny: netto za 1000 znaków ze spacjami.

 

ceny copywritingu

Kliknij i sprawdź

Rynkowe ceny copywritingu

Proste, niewymagające researchu teksty np. lifestylowe
Treści seo na blogi (nie zapleczowe) do poczytania przy tak zwanej „kawie”. Bez głębszej zawartości merytorycznej. Typowa lektura do zabicia czasu.
Widełki cenowe: 8 zł – 35 zł
Najpopularniejsza cena: 10 zł
Średnia: 13 zł

Zaawansowane teksty na podstawie źródeł od klienta
Merytoryczne teksty na blogi lub strony internetowe; treści kierowane do laików. Wszystkie informacje przesłane przez klienta; brak konieczności researchu lub tylko w niewielkim zakresie.
Widełki cenowe: 10 zł – 70 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 22 zł

Profesjonalne teksty wymagające researchu i fachowej wiedzy
Merytoryczne teksty z koniecznością wykonania głębokiego researchu (Google, książki, podręczniki). Kierowane do szerokiego grona odbiorców, ale niekoniecznie specjalistów z danej branży. Przeznaczenie: blogi firmowe, strony www itp.
Widełki cenowe: 12 zł – 100 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 32,5 zł

Teksty marketingowe/reklamowe/sponsorowane
Testy wykorzystywane w szeroko rozumianym content marketingu, artykuły sponsorowane, mailingi, broszury reklamowe i wiele innych.
Widełki cenowe: 12 zł – 200 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 45 zł

Teksty dziennikarskie do publikacji czasopismach elektronicznych i tradycyjnych
Profesjonalne artykuły dziennikarskie z koniecznością researchu. Informacje, najlepiej, poparte wiedzą praktyczną. Do publikacji w gazetach i czasopismach branżowych.
Widełki cenowe: 12 zł – 200 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 55 zł

Teksty specjalistyczne
Teksty content marketingowe do publikacji na blogach firmowych, portalach branżowych, prasie specjalistycznej itp. Koniecznie z obszernym researchem i wykazaniem źródeł informacji.
Widełki cenowe: 20 zł – 200 zł
Najpopularniejsza cena: na równi 50 zł i 60 zł
Średnia: 68 zł

Ghostwriting
Teksty ze zrzeczeniem się autorstwa. Publikacje, książki, artykuły, które copywriter pisze, ale autorstwo przejmuje zleceniodawca. Uwaga: ghostwriting nie jest usankcjonowany prawnie. Legalnie można przekazać jedynie majątkowe prawa autorskie.
Widełki cenowe: 20 zł – 50 zł lub minimum 250 zł za dzień (8h) pracy
Najpopularniejsza cena: 50 zł
Średnia: 32 zł

Proste opisy produktów
Typowe opisy produktów/usług. Tylko na podstawie informacji od klienta.
Widełki cenowe: 5 zł – 20 zł
Najpopularniejsza cena: 8 zł
Średnia: 9,5 zł

Zaawansowane opisy produktów
Opisy wymagające researchu, znajomości specyfikacji technicznej i fachowego nazewnictwa.
Widełki cenowe: 8 zł – 30 zł
Najpopularniejsza cena: 10 zł
Średnia: 14,5 zł

Angażujące, nieszablonowe opisy produktów
Perswazyjne, wyłamujące się ze standardów opisy produktów. Z researchem i fachowym słownictwem; pisane lekkim, przystępnym językiem sprzedażowym.
Widełki cenowe: 8 zł – 50 zł
Najpopularniejsza cena: na równi 20 zł i 25 zł
Średnia: 20 zł

Opisy produktów na aukcje sprzedażowe, strony produktowe itp.
Obszerne, perswazyjne teksty sprzedażowe, przeznaczone na aukcje internetowe (Allegro, OLX itp.) oraz strony produktowe.
Widełki cenowe: 10 zł – 100 zł
Najpopularniejsza cena: 20 zł
Średnia: 42 zł

Jaki z tego wniosek?

Ano taki, że dobre treści od profesjonalnych copywriterów kosztują. Stawka idzie w parze z jakością i doświadczeniem. Jakby nie patrzeć za prawie każdy tekst trzeba zapłacić minimum 10 zł netto za 1000 znaków ze spacjami. Wyniki są mniej więcej zbieżne z tym, co rok temu zaprezentował serwis WhitePress w swoich badaniach rynku.

A co z ofertami po 1 zł, 2 zł, 5 zł? No cóż… są. Oczywiście, że są i zawsze będą. Jednak zadaj sobie pytanie: czy przypadkiem nie bardziej opłaca się zainwestować w 1 dobry tekst, który „zrobi robotę”, zamiast 10 tanich, które można co najwyżej wrzucić na zaplecze?

Na zakończenie podaję bonusową odpowiedź z ankiety:

Korekta po tanich „copywriterach” – 20 zł brutto / 1000 zn.

Rynkowe ceny copywritingu – ile kosztuje tekst?
4.3 (86.32%) 19 votes

Copywriter, content writer, bloger, dziennikarz obywatelski.

Z wykształcenia ratownik medyczny; copywriter freelancer z zamiłowania i zawodu. Zanim zarobiłem pierwszą złotówkę na copywritingu, wystukałem miliony znaków, doskonaląc warsztat pisarski. Kwatera Copywritera to moja osobista marka, która od dziś pracuje na Twój sukces.

  • Majka Skowron

    Witam, czy mógłbyś mi podpowiedzieć, ile policzyć sobie za wpisy? Prowadzę blog z autorskimi tekstami i zdjęciami i mam propozycję pociągnięcia komuś w strony w podobnej formie. Nie mam pojęcia, jak to wycenić.

    • Najlepiej obliczyć własną stawkę godzinową. Ile czasu zajmie Ci research, napisanie tekstu, korekta, poszukiwanie zdjęć, publikacja? Dolicz czas
      potrzebny na wszelką inną aktywność np. korespondencję mailową. Następnie pomnóż to przez swoją stawkę godzinową. Nie jestem w stanie powiedzieć Ci „weź X zł”, bo to zależy od wielu czynników – trudności tematu, dostępności materiałów, Twojej specjalizacji, a nawet marki. Copywriter z
      renomą zapewne weźmie więcej od początkującego. Nie oznacza to jednak, że początkujący powinni pisać za głodowe stawki. Najlepiej wyceniać czas poświęcony na pracę, a nie wystukane znaki.
      Link możesz mi przesłać w prywatnej wiadomości na Facebooku.

  • Dobrze, że trafiłam na ten tekst, bo pierwszy raz agencja marketingowa poprosiła mnie o wycenę pracy.
    Z ciekawości zapytam – czy te minimalne/ średnie stawki wzrosły znacząco od początku 2018 roku?

    • To są średnie stawki na podstawie cenników kilkudziesięciu copywriterów. Nie śledzę ich na bieżąco, ale nie podejrzewam, aby coś się znacząco zmieniło, wiadomo jednak: ZUS znowu poszedł go góry (teraz to już 1172,56 zł), inflacja również robi swoje.

  • Bogna Bartusch

    Wielkie dzięki za taki test i za pracę, którą w niego włożyłeś. Niech Ci los w zleceniach wynagrodzi :) Dobrych i ciekawych zleceniach. Podpytam Cię jeszcze o jedną rzecz: kiedy robiłeś to zestawienie? I druga sprawa: wyraź proszę swoją opinię na temat tekstów synonimicznych, jak byś je potraktował przy wycenie? Raczej bliżej zapleczy i precli?

    • Miło mi, że mogłem pomóc i cieszę się, że ktoś to czyta :) Zestawienie jest z maja 2016.
      W kwestii artykułów synonimicznych: to zależy od rodzaju tekstu, a nie tego, czy ma być z synonimami, czy bez. Równie dobrze można napisać precla z synonimami, jak i artykuł specjalistyczny, kwestią jest ilość włożonej pracy i sensowność takiego przedsięwzięcia, bo chociaż można napisać art. specjalistyczny z synonimami, to rodzi się pytanie „po co?”.

  • Własne stawki to podstawa, staram się o nich pamiętać również podczas wyceny projektowania stron internetowych dla moich klientów. Oczywiście odnoszę się do stawek rynkowych, ale sam musiałem obliczyć, jaka stawka mi odpowiada, biorąc pod uwagę nakład pracy i inne czynniki :) Pozdrawiam!

    • Jasne, własne stawki to podstawa. Powyższe zestawienie to tylko wskazówki na podstawie cenników różnych copywriterów (w tym również Twoich:) )

  • Z Twoich wyliczeń wnioskuję, że najpopularniejszą ceną za 1000 znaków jest ok. 20 zł netto, a Whitepress wskazał, że 50 zl – trzymam kciuki, że to Whitepress jest bliżej ;)

    Ale stawki rosną. Kiedy 2 lata temu badalam konkurencję, to 2-3 złote za 1000 znaków były standardem. Miesiąc temu natomiast szukałam copy do mojej agencji i trafiła mi się tylko 1 osoba (na 70 zgłoszeń), która zażądała 10 zł / 1000 znaków. A nie brakowało 50, 70 czy nawet 100 zł. I to niekoniecznie u osób z dużym doświadczeniem. Muszę o tym napisać na moim blogu ;)

    • Też trzymam za to kciuki. Trzeba wziąć poprawkę na to, że ceny są mocno uśrednione, a wycena najczęściej jest indywidualna.
      Chętnie przeczytam Twoje spostrzeżenia na ten temat, podziel się linkiem, gdy tekst będzie gotowy :)

  • Ewa

    Serio? Jestem w szoku czytając te „stawki”. I kto tyle płaci? Dostałam ostatnio zlecenie na 1500 wyrazów (czyli około 10 000 znaków). Zaproponowano mi 30 zł. Dobrze, że są takie artykuły. Człowiek przynajmniej wie, „co w trawi piszczy”

    • HenrykTur

      „Dostałam ostatnio zlecenie na 1500 wyrazów (czyli około 10 000 znaków). Zaproponowano mi 30 zł.” – to ktoś Cię chciał w d.. popchać bez wazeliny, mówiąc otwarcie. Jak początkujesz, nie schodź poniżej 10 PLN/1000 zzs.

  • Ania Zając

    bardzo rzetelny artykuł, dziękuję :)