Copy-bilans roku i lista postanowień

podsumowanie copywritera

Początek roku to dobry czas na refleksję i ustawienie sobie nowych celów. Miniony rok oceniam jako bardzo dobry, ale niestety nie obyło się bez pewnych wpadek i niedociągnięć. Z czego jestem zadowolony, a z czego niekoniecznie?

Praca copywritera – najciekawsze projekty 2017

Miałem twardy orzech do zgryzienia. Chciałem wyłonić 3 najciekawsze projekty minionego roku, jednak problem polegał na tym, że: po pierwsze – było ich naprawdę sporo, a po drugie – na te najlepsze zazwyczaj mam nałożoną umowę poufności. Na dokładkę jakieś 70% zleceń dotyczyło tekstów medycznych, które do najbardziej porywających nie należą. Przedstawione tutaj zlecenia z jakiegoś powodu szczególnie mi się spodobały. Niekoniecznie są najlepsze, są po prostu fajne.

Miuki – dającym spore pole do kreatywnego popisu projektem, były prace zrealizowane dla firmy Miuki, zajmującej się produkcją i sprzedażą puf, poduszek i worków sako. Tekst miał zabrać czytelników do magicznej krainy wygody i słodkiego leniuchowania (ale nie lenistwa). I to się udało.

Bracia Nowaccy dzięki współpracy z agencją Melonet  – współpraca, która trwa już pełny rok. Każdy tekst to było wyzwanie, a o oknach i drzwiach dowiedziałem się naprawdę wielu interesujących rzeczy, co starałem się przekazać czytelnikom. Zlecenie polegało na pisaniu tekstów specjalistycznych oraz luźniejszych artykułów lifestylowych o wystroju wnętrz dla firmy Bracia Nowaccy.

Laza – to stosunkowo świeża współpraca, niemniej jednak już miałem okazję napisać kilka ciekawych, wartościowych, ale pisanych z humorem tekstów o torebkach i butach. Nie udaję kobiety, piszę z męskiego punktu widzenia i powstaje z tego coś naprawdę interesującego. To jest tak bardzo „inne” od typowych moich prac, że po prostu musiało się znaleźć w tym zestawieniu. Musisz to zobaczyć na Laza.pl

Najczęściej czytane artykuły o copywritingu

W tym zestawieniu zdecydowałem się umieścić 3 najczęściej czytane artykuły w 2017 roku, ale niekoniecznie opublikowane w 2017. Uważam, że akurat te teksty są jednymi z najbardziej wartościowych i warto je przypomnieć.

Rynkowe ceny copywritingu – to najczęściej czytany tekst na blogu w całej jego historii. Nie ma się co dziwić, w końcu pytania o stawki copywritera to nadal jeden z najgorętszych tematów na forach i grupach tematycznych. Przeczytaj.

Ile zajmuje napisanie naprawdę dobrego tekstu? – poradnik dla zlecających o tym, że samo pisanie to tylko niewielki procent całej pracy. Jest to skondensowana forma serii artykułów o etapach powstawania tekstu. Przydatna wiedza w pigułce. Przeczytaj.

O standardach pracy copywritera  – kolejny poradnik. Tym razem o kwestiach związanych z autoprezentacją – taki copywriterski savoir vivre. Polecam do przeczytania każdemu: zlecającym i zleceniobiorcom. Przeczytaj.

Czego nie udało się zrealizować?

Mimo iż 2017 rok uważam za całkiem udany, nie wszystko poszło zgodnie z planem. Wręcz przeciwnie – były (są) rzeczy, nad którymi muszę popracować.

Nie udało się ruszyć z książką

Obiecywałem sobie, że wrócę do pisania fantastyki, że napiszę jakieś opowiadanie, a może nawet – w końcu – pełnokrwistą powieść. Nie udało się. Ale mam już plan. Mam zarys fabuły i głównych bohaterów. Pracuję nad awanturniczą książką science fiction. I tym razem ją skończę, a tytuł jej to… no cóż, na tę chwilę „Tytuł roboczy”.

Plany na rok 2018

Zainwestować w samorozwój

Nie chcę poprzestawać na samym copywritingu w rozumieniu pisania artykułów. Cały czas trzeba iść do przodu. W artykule o prezentach dla copywritera pisałem o kursach. Poszedłem za własną wskazówką i wykupiłem kilka szkoleń m.in.: podstawy tworzenia stron www, sprzedaż w social media, oraz seo dla WordPressa (ten ostatni po to, by poszerzyć wiedzę, którą mam). W dalszej kolejności planuję zainwestować w kolejne kursy, które poprawią moje umiejętności.

Rozwinąć skrzydła

To raczej plan długoterminowy bez konkretnej daty ważności. Gdy 5 lat temu zaczynałem pracę jako copywriter, moimi pierwszymi tekstami były precle, zaplecza i synonimy. W ciągu kilku następnych lat rozwijałem się, a dziś piszę wyłącznie artykuły content marketingowe na strony www, na blogi firmowe, do ofert, ulotek, katalogów itp. To jednak nadal nie jest szczyt moich możliwości. Chcę czegoś więcej.

Chętnie podejmę współpracę z agencją interaktywną/reklamową w zakresie pisania scenariuszy do spotów reklamowych tv, radia, YouTube itp. W tym przypadku stawka jest dla mnie drugorzędną sprawą, bardziej liczą się dla mnie umiejętności i rozwój portfolio. Nie miałem okazji jeszcze tworzyć całych scenariuszy (teksty lektorskie tak, ale scenariusze nie), a chciałbym to robić. Interesuje mnie współpraca zdalna lub stacjonarna z agencjami z okolic Wrocławia lub Opola. Jestem z Brzegu, dokładnie w połowie drogi do obu tych miast. W razie czego podrzucam link do mojego CV copywritera.

I to by było na tyle. Co przyniesie rok 2018? Zobaczymy!

Copy-bilans roku i lista postanowień
5 (100%) 1 vote

Copywriter, content writer, bloger, dziennikarz obywatelski.

Z wykształcenia ratownik medyczny; copywriter freelancer z zamiłowania i zawodu. Zanim zarobiłem pierwszą złotówkę na copywritingu, wystukałem miliony znaków, doskonaląc warsztat pisarski. Kwatera Copywritera to moja osobista marka, która od dziś pracuje na Twój sukces.

  • Marlena Kopacz

    Witam. Bardzo ciekawe podsumowanie roku. Tak się składa, że akurat w tamtym czasie miałam podobnie. Też myślę o rozwijaniu swoich umiejętności. Zobaczymy, co z tego wyjdzie:) Pozdrawiam