Kim jest copywriter, content writer, seo copywriter i ghostwriter

content writer

Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Left-handed_writing_with_wristwatch.jpg

Copywriting to pojemne określenie i jednocześnie mocno problematyczne. Wraz z rozwojem branży reklamowej, słowo to utraciło pierwotne znaczenie. Obecnie copywriterem określa się każdego, kto pisze teksty bardziej lub mniej marketingowe. Może to rodzić sporo nieporozumień, ponieważ nie każdy copywriter oferuje taki sam zakres usług. Często spotykam się z pytaniem „Copywriter – czyli kto?”.

W pierwotnym znaczeniu, copywriter to osoba odpowiedzialna za tworzenie tekstów, sloganów i haseł reklamowych. Później znaczenie tego słowa zostało poszerzone o wszystkich autorów, zajmujących się pisaniem tekstów na potrzeby internetu, reklamy i seo. Obecnie branża jest tak rozbudowana, że samo hasło „copywriter” nie wyjaśnia, czym dany autor się zajmuje. Warto zaznaczyć, że w języku polskim nie istnieje dobry odpowiednik tego słowa. Można się pokusić i próbować to spolszczyć „autor tekstów reklamowych”, „twórca treści”, „pisarz marketingowy”, „tekściarz” itp. jednak takie próby do tej pory się nie przyjęły.

Copywriter/Copywriter kreatywny

Osoba przygotowująca koncepcje reklamowe, teksty reklamowe, slogany, hasła, nazwy produktów, scenariusze, często również infografiki. Obecnie copywriterem nazywa się każdego autora tekstów, ale może być to mylące. Owszem, copywriter może być seo copywriterem, content writerem i ghostwriterem, ale nie musi. I znacznie częściej to copywriter bywa seo copywriterem, niż na odwrót – seo copywriterzy rzadko bywają copywriterami i content writerami.

Content writer/Web writer

Content writer to autor, przygotowujący wysokiej jakości artykuły i treści e-marketingowe. Określenie funkcjonuje w krajach anglojęzycznych, u nas w Polsce jeszcze się nie przyjęło, ponieważ dopiero zaczynamy rozumieć znaczenie content marketingu. Content writing nazywany też web writingiem, skupia się przede wszystkim na treściach przygotowanych na potrzeby internetu (teksty na strony internetowe, blogi, infografiki, oferty, mailingi), ale równie często także treści wychodzące poza Internet – teksty na ulotki reklamowe, foldery itp. Osobiście mam nadzieję, że ten termin z biegiem czasu przyjmie się również w Polsce.

Seo copywriter

Osoba zajmująca się przede wszystkim przygotowywaniem tekstów na potrzeby pozycjonowania – precle, teksty zapleczowe, wpisy do katalogów, teksty z synonimami, proste artykuły na blogi. Tu niestety występuje bardzo duża rozbieżność pomiędzy zawodowymi seo copywriterami i amatorami. Dobry seo copywriter musi posiadać przynajmniej podstawową wiedzę o pozycjonowaniu i znać się na pisaniu. Błędne przekonanie, że seowcem może zostać każdy, powoduje wysyp ofert 1zł/1000 znaków, a w efekcie dostarczanie marnej jakości tekstów. Nieczytelnych i niezrozumiałych. Nie jest prawdą, że precle mogą zostać wyklepane bezmyślnie przez każdego, kto ma 5 palców i klawiaturę. Każdy zawodowy seo copywriter zgodzi się z tym twierdzeniem.

Ghostwriter/Autor widmo

Pisarz/copywriter, który nie podpisuje się pod tekstem i przekazuje pełne prawa autorskie do dzieła zamawiającemu. Ghgostwrtingowi poświeciłem zupełnie osobny wpis, dlatego nie będę się tu nad tym rozwodził. Polecam: Copywriting a ghostwriting – czym to się różni?

Oprócz wyżej wymienionych grup, pisaniem tekstów zajmują się oczywiście także redaktorzy, dziennikarze, blogerzy i pisarze. Każda z tych grup zawodowych zajmuje się troszeczkę inną twórczością i wrzucanie ich do jednego worka, może powodować nieporozumienia dotyczące wyniku współpracy. Dlatego, zanim zdecydujesz się na usługi copywritera, zastanów się, czy bardziej Ci zależy na skorzystaniu z usług specjalisty do tekstów seo, fachowca od koncepcji reklamowych, wartościowych treści na strony i blogi, czy może potrzebujesz pomocy dziennikarza.

Każda z tych grup zawodowych może się nawzajem przeplatać. Kompetencje nie są sztywne, dlatego obecnie funkcjonuje najbardziej ogólne określenie „copywriter”. Warto jednak pamiętać, że chociaż każdy copywriter może być seo copywriterem, to nie każdy seo copywriter posiada umiejętności i wiedzę copywritera czy content writera. To trudna sztuka, wymagająca daleko więcej, niż samej umiejętności posługiwania się klawiaturą.

Kim jest copywriter, content writer, seo copywriter i ghostwriter
4 (80%) 7 votes

Copywriter, content writer, bloger, dziennikarz obywatelski.

Z wykształcenia ratownik medyczny; copywriter freelancer z zamiłowania i zawodu. Zanim zarobiłem pierwszą złotówkę na copywritingu, wystukałem miliony znaków, doskonaląc warsztat pisarski. Kwatera Copywritera to moja osobista marka, która od dziś pracuje na Twój sukces.

  • Dzięki za rozjaśnienie tych kwestii, bo momentami się już gubię :)

  • Poprawił mi Pan humor z cenami rynkowymi, obecnie sprzedaje teksty na giełdzie tekstów i stawki, które oni proponują nieraz przyprawiają mnie o chęć rzucenia tej roboty 3zł za 1000 znaków to trochę mało, 25zł za 4000znaków wydaje się nieco lepiej ale jak napisał Pan że za 1000 znaków 22zł – z wyszukiwaniem informacji i tworzeniem oryginalnego tekstu to już brzmi dość zachęcająco :)

    • Zawsze jest mi miło, gdy mogę komuś poprawić humor :) Komentarz zapewne dotyczył wpisu o rynkowych cenach copywritingu http://seocopywriter.com.pl/rynkowe-ceny-copywritingu/
      Giełdy tekstów i portale ze zleceniami rządzą się własnymi prawami. Tam niestety nigdy nie będzie wysokich stawek. Tylko indywidualna współpraca z klientem umożliwia negocjowanie satysfakcjonującej stawki, a co za tym idzie, więcej czasu można poświęcić na pracę nad tekstem i doszlifowanie szczegółów.

      • Zgadzam się, żadnych pośredników. Wysoka jakość i profesjonalna obsługa, to coś, za co klient chętniej i więcej zapłaci :)