Artykuły sponsorowane jako skuteczna forma content marketingu

artykuły sponsorowane content marketing

Większość odbiorców ma już dość reklam atakujących z każdej strony. Tekst sponsorowany jest czymś, co użytkownik może nie tylko zaakceptować, ale nawet polubić. Atrakcyjna forma, nienachalna promocja i treść, z której czytelnik wyniesie nie tylko informację, że dana firma jest najlepsza.

Z artykułami sponsorowanymi można się zetknąć w każdym medium – gazetach, periodykach, na blogach internetowych, portalach, e-czasopismach i wszędzie tam, gdzie przekaz dociera do szerokiego grona odbiorców. Czasami ciężko rozróżnić artykuł sponsorowany od zwykłego, tematycznego, choć często materiały te są stosownie oznaczane. Dobry tekst niesie ze sobą coś więcej niż przekaz reklamowy. To źródło informacji i inspiracji wpływające na decyzje zakupowe. Dlatego, jeśli zależy Ci na naprawdę efektywnej, nienachalnej reklamie, warto zainwestować właśnie w tę formę marketingu.

Artykuł sponsorowany – co to jest?

Taki artykuł nie powinien nosić znamion tekstu reklamowego, a promocja marki, produktu lub usługi musi zostać wpleciona w ciekawą treść. Jednocześnie należy postępować zgodnie z art. 36 Prawa prasowego, w którym mowa o tym, że reklamy muszą być odpowiednio oznaczone. Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (.pdf).

Autorzy blogów mają dużą dowolność w interpretacji prawa prasowego. Często publikują ukryte przekazy marketingowe, ale ze względu na szacunek do czytelnika i ogólnie przyjęte normy, teksty sponsorowane powinny być odpowiednio oznaczane.

Istnieją trzy podstawowe rodzaje takich materiałów:

  • Reklamowy artykuł sponsorowany – informujący bezpośrednio o marce, produkcie lub usłudze. Może mieć formę reklamy natywnej.

  • Artykuł nawiązujący do reklamodawcy – w tekście najczęściej poruszane jest jakieś zagadnienie związane z promowaną branżą. To przekaz informacyjny, np. wpis o próchnicy z odwołaniem do producenta past do zębów.

  • Artykuł tematyczny z linkiem – to najbardziej zakamuflowana wersja artykułu sponsorowanego. Tekst opisujący w sposób fachowy jakieś zagadnienie, ale bez bezpośredniego odwołania do reklamodawcy. W treści pojawiają się linki do strony docelowej np. jako rozszerzenie, uzupełnienie tematu, dlatego są najlepsze przy zdobywaniu linków.

Gdzie publikować?

Nawet najciekawszy wpis niewiele pomoże, jeśli nie zostanie opublikowany. Tutaj możliwości jest wiele – ale, uwaga – zazwyczaj nie są to tanie opcje. Odrzucam oczywiście wszelkiego rodzaju presell pages i zaplecza, ponieważ te nie nadają się do wystawiania materiałów sponsorowanych. Należy celować w wartościowe blogi, serwisy dziennikarstwa obywatelskiego, portale internetowe, a także (najdroższa opcja) blogi influencerów – wpływowych blogerów, mających ugruntowaną pozycję na rynku. Ceny za wystawienie tekstu na blogu, stronie internetowej czy portalu informacyjnym, zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, kończą na kilkunastu tysiącach. Wszystko zależy od tego, jaką pozycję zajmuje portal, ilu ma czytelników i co może dodatkowo zaoferować oprócz samej publikacji.

Co copywriter musi wiedzieć przed napisaniem skutecznego artykułu sponsorowanego?

Im więcej informacji wykonawca otrzyma, tym lepszy tekst powstanie. Poniższe punkty to maksymalny skrót. Zamawiając u mnie artykuł sponsorowany, prześlę Ci brief, w którym poproszę o odpowiedzi na konkretne pytania. Nie martw się, nie ma tego tak dużo.

  • Kim jest reklamodawca? – Jaki wizerunek firmy chcesz przedstawić i jakie są zalety wyróżniające markę/usługę/produkt na tle konkurencji?

  • Kim jest odbiorca?Do jakiej grupy docelowej ma być kierowany przekaz i jakie argumenty przekonają odbiorcę do skorzystania z usług Twojej firmy?

  • Jaki jest cel tekstu? Promocja produktu/usługi, poprawa wizerunku? Tekst ma mieć charakter informacyjny, czy wywołujący emocje, skłaniający do przemyśleń?

  • Linkowanie – Głównym celem jest zdobycie wartościowego linku, czy promocja marki? Dokąd ma prowadzić link opatrzony odpowiednim anchorem?

  • Budowa tekstu – Czy we wpisie wspominać o innych firmach i czy powinien zawierać bibliografię. Ma skupiać się na konkretnym zagadnieniu lub odwrotnie: na ogólnej tematyce? I w końcu jakim językiem będzie pisany: eksperckim czy lekkim stylem storytellingowym?

  • Miejsce publikacji – Już na wstępie warto określić preferencje odnośnie wydawcy. Jakim budżetem dysponujesz i do kogo chcesz dotrzeć: do odbiorców z całej Polski, a może z konkretnego regionu?

„Jednym z rodzajów reklamy w prasie jest tzw. storytelling, czyli snucie opowieści. Rzecz jasna nie są to porywające fabuły literackie, ale historie z życia wzięte, w których motywem przewodnim jest reklamowany produkt, a wątki poboczne są bezpośrednio z nim związane. Opowieści mogą mieć mniej lub bardziej oficjalny charakter w zależności od specyfiki produktu.”

Copywriting. Jak sprzedawać słowem”, Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk, wyd. Samo Sedno

Gdzie zamówić skuteczny artykuł sponsorowany?

Nie ulega wątpliwości, że teksty sponsorowane są wyższą szkołą copywritingu. Nie każdy jest zdolny do tworzenia wysokiej jakości treści z perswazyjnym, ale nienachalnym przekazem reklamowym. W tej kwestii najlepiej zwrócić się do doświadczonych copywriterów, posiadających już w portfolio wiele realizacji. Jeszcze lepiej, gdy wykonawca ma możliwość samodzielnej publikacji takiego materiału.

Decydując się na współpracę ze mną, zyskasz gwarancję pełnej obsługi. Oferuję: analizę słów kluczowych i grupy docelowej, wymyślenie atrakcyjnego tematu przewodniego, napisanie skutecznego tekstu i publikację na wysokiej jakości blogach i portalach, wybranych według Twoich potrzeb.